fbpx

Hyra ut hyresrätt i Stockholm -
Vi gör jobbet åt dig!

Så här fungerar Bostadsagenturen

Här börjar din resa mot en problemfri andrahandsuthyrning!

1. Hembesök
Vi ses i din hyresrätt för en genomgång av lägenheten och svarar på frågor om uthyrningen.

2. Vi hittar din hyresgäst
Hyresrätten fotas och marknadsför. Bostadssökare går igenom en kreditkontroll, intervjuas och vi skriver kontrakt.

3. Problemfri uthyrning
Vi ansvar för att hyran betalas i tid och att försäkring finns. Om något händer bostaden så fungerar vi som en fastighetsskötare.

4. Byte av hyresgäst
Om hyresgästen säger upp avtalet ersätter vi med en ny hyresgäst. Extra smidigt om du ska flytta!

Låt oss hyra ut din hyresrätt!

Fyll i formuläret nedan så hör vi av oss inom 24 timmar.

Frågor och svar om att hyra ut hyresrätt i andra hand

Här har vi samlat de vanligaste frågorna vi brukar få. Hittar du inte svaret på din fråga så är det bara att höra av sig via formuläret ovan.

Det finns egentligen ingen gräns för hur länge du får hyra ut en hyresrätt. Generellt brukar hyresvärden godkänna uthyrning av din hyresrätt i ett år om du har giltiga skäl. Därefter brukar en ny ansökan göras för ett nytt år.

Hyresavgiften baseras på din hyra, och du kan göra påslag på 15% om du hyr ut möblerat. I hyran kan du även lägga till kostnad för el, bredband, parkering m.m.

Det är helt kostnadsfritt att hyra ut sin bostad med Bostadsagenturen. Vi tar ut en avgift på 1500 kr i månaden av hyresgästen. Avgiften inkluderar vår förmedling, personlig kontaktperson och en bostadsgaranti ifall kontraktet blir uppsagt i förtid.

Bostadsagenturen hämtar dina nycklar när det passar dig, oftast några dagar innan tillträde. Då hinner vi göra en inspektion och besiktning. Du som uthyrare tar fram en lista över vad som är bra att känna till om bostaden, till exempel sopsortering och tvättstuga. Hyr du ut möblerat skriver du en inventarielista. Därefter möter vi upp hyresgästen i bostaden på tillträdesdagen, går igenom bostaden och allt runt omkring och ger ut nycklar.

Det enklaste sättet är att inkludera alla avgifter i hyresavgiften. Om hyresgästen till exempel inte vill använda bredbandet så går det att pausa avtalet hos vissa leverantörer.

Hyresgästen kontaktar oss vid fel, skador och andra problem. Vi åker ut och löser enklare problem själva på plats. Större problem tar vi upp med dig som uthyrare innan vi kontaktar hyresvärden.

När du som hyresgäst signerar ett hyresavtal via oss på Bostadsagenturen, aktiveras ditt medlemskap automatiskt. Detta medlemskap ger dig följande:

  1. Förtursgaranti till våra lediga bostäder – Du får förtur till våra lediga bostäder vilket ökar dina chanser att hitta ett nytt boende snabbt.
  2. Fri support gällande felanmälan – Vi erbjuder kostnadsfri support för alla dina felanmälningar under hyresperioden.
  3. Fri rådgivning om bostadsfrågor – Få kostnadsfri rådgivning om boende / fastighetsfrågor.
 
Kostnad för medlemskapet:
Medlemsavgiften är inkluderad i den totala månadskostnaden och är den kostnad vi lägger på utöver hyran som betalas till bostadens ägare/förstahands hyresgästen.
Det finns inga extra kostnader utöver det som anges i hyresavtalet. Medlemskapet avslutas automatiskt när hyresperioden tar slut.

Vill du veta mer om uthyrning av hyresrätt?

Läs mer i någon av våra guider!

Hyra ut möblerat – Hyresrätt

Att tänka på när du hyr ut bostadsrätt möblerat

Läs mer

Rätt försäkring – hyra ut hyresrätt

Försäkra dig rätt när du hyr ut hyresrätt

Läs mer

Skälig hyra för hyresrätten

Så sätter du skälig hyra för hyresrätten

Läs mer

Skatt på uthyrning av hyresrätt

Beräkna skatten när du hyr ut hyresrätten

Läs mer

Hyra ut hyresrätt vid utlandsflytt

Hyra ut hyresrätten vid utlandsjobb eller studier

Läs mer