Att något inträffar i bostaden under en andrahandsuthyrning går inte att skydda sig emot, men det kan därför vara bra att ha koll på hur Bostadsagenturen löser problemet när du hyr ut din bostad och själv befinner dig på annan ort.
När du ska hyra ut bostadsrätt eller hyra ut hus en längre tid finns det många saker att tänka på för att uthyrningen ska bli smidig och trygg för både dig som hyr ut och för den som hyr. Alla som hyr bostad genom Bostadsagenturen måste vara rätt försäkrade om något går sönder under hyresperioden.
– Inför varje ny andrahandsuthyrning gör vi Uthyrare på Bostadsagenturen en besiktning av bostaden. När vi gjort det har vi koll på vad som är helt och fungerar och noterar också det som inte fungerar fullt ut. Då får vi också en förståelse för vilket skick vitvaror, blandare eller uppvärmningssystem och annat är i, berättar Fredrik Lundberg som är Uthyrare på Bostadsagenturen.
Ett välfyllt kylskåp
Men vad händer om ett kylskåp går sönder?
– Går ett kylskåp sönder åker vi ut till bostaden samma dag. Vi uthyrare har en god men begränsad kunskap och kan ofta åtgärda en felanmälan själva. Kan vi inte det så kallar vi ut en tekniker. Hur snabbt vi tar oss till bostaden beror också på vad felanmälan gäller.
Vem står för kostnaden för ett nytt eller reparerat kykskåp?
– Man kan säga att om det är ett maskinellt fel så står bostadsägaren för kostnaden, och är det ett handhavandefel så står den som hyr för kostnaden.
Om större skador uppstår i en bostad, hur gör ni då?
– Vi tittar alltid på hur skadan har uppstått och tar därefter beslut om vem som är betalningsansvarig. Är det en större skada vi själva inte kan åtgärda tar vi dit hantverkare som rättar till skadan.
Om skadan upptäckts först vid besiktningen då utflyttning sker, hur gör ni då?
– När man flyttar in i andra hand i någon av bostäderna vi hyr ut så tar vi ut en månads hyresdeposition. När man flyttar ut regleras eventuella skador med den depositionen